Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű fukcionalitáshoz marketing jellegű cookie-kat engedélyezhet, amivel elfogadja az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.
12.999 Ft-tól ingyenes szállítás
Akár 2-3 napos szállítás
Több, mint 6000 termék
Kapcsolat:
+36 (20) 439 4366
info@internetpatika.hu

Mi okozhatja a vashiányt?

2019-05-30

Az emberi szervezet egészséges működéséhez többek között vitaminokra, ásványi anyagokra és nyomelemekre is szükség van. Egyik legfontosabb nyomelem a vas, melyet nem vagyunk képesek előállítani, így azt a táplálkozásunk során kell bevinnünk szervezetünkbe.

A vas a szervezet számára nélkülözhetetlen elem, hiszen biztosítja az oxigén eljutását a sejtekhez, hiánya komoly problémákat okozhat. A vashiányt felismerni, amikor még a vérképen sem látszik, nehéz, mivel egyes tünetekről nem is tudjuk, hogy erre utalhatnak.

Előfordult már Önnel, hogy úgy érezte, hogy ólomsúlyú fáradtság miatt nem képes elvégezni azokat a feladatokat, melyek régebben nem okoztak problémát? Nem tud koncentrálni munkájára? Sápadt a bőre, töredezik a haja és a körmei? Gyakran van megfázva?

Ezek hátterében akár vashiány is állhat. Azt viszont kevesen tudják, hogy vashiányra utalhat az is, ha gyakran fáj a fejünk, mert az agy nagyon érzékeny az oxinénhiányra.

Mikor lehet szükség a vas pótlására?

Várandósság alatt, illetve szülés után a szoptatás időszakában a szervezetnek több vasra van szüksége, mely biztosítására oda kell figyelnie a kismamáknak.

Kattints a képre és nézd meg a terméket!

A vegetáriánus, illetve vegán életmódnál is előfordulhat, hogy nem elegendő a bevitt vas mennyisége, mivel ezen étrend követői nem fogyasztanak vasban gazdag húsokat. Dietetikusok ajánlják a magas vastartalmú gyümölcsök, zöldségek, tojás, gabonák, olajos magvak (szezámmag, mák, dió, mogyoró, mandula) étrendbe való beillesztését. A B12 vitamin pótlásáról is gondoskodniuk kell, mivel ahhoz főként csak az állati eredetű élelmiszerekből lehet hozzájutni.

A tévhitekkel ellentétben azonban nem csupán a vegetáriánusok vagy várandós kismamák esetében üti fel fejét a vashiány. Íme néhány tényező, ami befolyásolhatja vasszintünket:

1. A vasfelszívódás zavara: Ennek egyik oka az lehet, hogy bizonyos ételek összetevői gátolják a vas felszívódását. Ilyen például a csersav, mely a kávéban és a fekete teában található. Így, naponta több kávé vagy több csésze fekete tea elfogyasztásakor szembesülhetünk ezzel a problémával. A spenót átlagosnál nagyobb mennyiségű fogyasztása sem oldja a meg a vashiányt, mivel a benne lévő oxálsav szintén gátolja a vas felszívódását. A gabonafélékben lévő fitátok is hátráltathatják a vas táplálékből történő hasznosulását.

2. Hosszantartó, erős menstruáció

3. Egyoldalú, szigorú diéta

4. Műtét során nagy mennyiségű vérvesztés

5. Megterhelő mozgás, sport: Ha rendkívül keményen edzünk, az izzadással is veszíthetünk némi vasat. Így a rendszeres sporttevékenység esetén is figyelnünk kell vasszintünkre.

A vér vasszintje egy egyszerű vérvétellel ellenőriztethető. Amennyiben a kiegyensúlyozott, vegyes étrend kevésnek bizonyul, gyógyszer, vagy étrend-kiegészítő szedését szokták szakemberek javasolni a vas pótlására.

Kattints a képre és nézd meg a termékkínálatunkat!

Fotó: Internetpatika, Forrás: Floradix

Promóció