Új jelszó kérése
2014.05.06 10:46
Rendet rakunk az édesítőszerek között! - 1.rész

Azt már mindenki kívülről fújja, hogy a sima cukor és a mesterséges édesítők nem csak az alakunkra, de az egészségünkre nézve is meglehetősen kártékonyak.

 

Az édességről viszont mi, itt az Internetpatikánál sem vagyunk hajlandóak lemondani, ezért utánajártunk az egészséges cukorpótlás lehetőségeinek. Szerencsére több is akad, úgyhogy sorra vesszük ezeket, és sorozatunkban segítünk eligazodni a legújabb édesítőszerek között!

A legnépszerűbb: xilit

 

Így is hívják! Nyírfacukor, xilitol vagy E967.

Mi ez? Egyfajta cukoralkohol, amit fermentálás (erjesztés) után kristályosítanak, és így egy édes, a kristálycukorhoz nagyon hasonló édesítőt nyernek. Szinte minden zöldégben és gyümölcsben megtalálható, sőt, még az emberi szervezet is termel belőle egy keveset, de nagyobb mennyiségben általában kukoricacsutkából, nyírfából, illetve bükkfából vonják ki az alapanyagot. Egy dologra érdemes figyelni: a csomagoláson keressük a GMO-mentes, vagyis a génmanipuláció-mentes jelölést, feliratot!

 

Miért jó? Jóval kevesebb kalóriát tartalmaz (240kcal/100g), mint a hagyományos kristálycukor (400kcal/100g), alacsony, 7-es glikémiás indexe révén pedig fokozatosan, kis mértékben emeli csak meg a vércukorszintet. Bátran fogyaszthatják cukorbetegséggel és inzulinrezisztenciával küzdők, valamint a paleolit táplálkozásba is beilleszthető. A kiegyensúlyozott vércukorszint és fogyókúrát támogató előnyei mellett ráadásul számos más kedvező hatása is van. A xilitet ugyanis kémiai szerkezete miatt a kártékony baktériumok nem képesek feldolgozni, vagyis nem tudnak belőle táplálkozni, így elszaporodásukat sem támogatja. Emiatt nagy segítséget jelenthet a fogszuvasodás, a torok, illetve a felső légúti betegségek elkerülésében. A gombáknak sem nyújt táptalajt, ezért Candida-diéta során is nyugodtan alkalmazható.

 

 

Hogyan használjuk? Ugyanúgy, mint a rendes cukrot, főzni, sütni is lehet vele. Édesítő ereje megegyezik egészségtelen társáéval, mellékíze egyáltalán nincsen. Két dologra viszont nem jó: a már említett kémiai szerkezet miatt élesztős kelt tésztákat nem lehet vele készíteni (gátolja a gombák szaporodását), és karamellizálni sem lehet. Áttérni fokozatosan érdemes a nyírfacukorra, mert a szervezetnek szüksége lehet egy kis időre, míg hozzászokik – ellenkező esetben, vagy túlzott fogyasztása esetén puffadást és hasmenést okozhat. Először napi 1-2 kiskanállal érdemes próbálkozni, azután növelhetjük az adagot.

 

Internetpatika-tipp: Ha véletlenül elbizonytalanodnánk, hogy melyik üvegbe töltöttük a kinézetre szinte egyforma xilitet és a sima cukrot, nem kell aggódni, könnyen megkülönböztethetjük őket egymástól. A nyírfacukor ugyanis jellegzetes, hűs érzést okoz a nyelvünkön, így elég egy picit belekóstolni, máris megoldódik a rejtély.

 

Link: Internetpatika Xilit nyírfacukor 1000gr

Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.